28 Ocak 2009 Çarşamba

Resim Sanatı / William Holman Hunt / ''Evrenin Işığı'' Gerçeği




Wiliam Holman Hunt, 19. yüzyılın ünlü ressamlarından. İngiliz. Biyografisini epeyce araştırdım, pek ayrıntılı bilgiye ulaşamadım. Dünyaca ünlü oryantalist ressamları araştırırken tanıdım kendisini. Ayrıca, aşırı detaycı olduğunu ve bu özelliği yüzünden bir çok tablosunu tamamlayamadığını da öğrendim. Orijinallerini görmeyi çok istediğim bir çok yapıtının reprodüksiyonlarını inceledim günlerce. Aşağıda en ünlü tablolarından örnekler vereceğim ve öğrenince beni çok şaşırtan bir durumu anlatacağım sizlere.Önce resimlerine bakalım isterseniz;






Şimdi gelelim ''Evrenin Işığı'' gerçeğine; Evrenin Işığı ya da Kainatın Işığı adı ile bilinen bir tablosu var bu ünlü ressamın. Bu tablo ile ilgili çok da bilinen ve tablodan daha ünlü bir öykü var.''Kolsuz Kapı''olarak adlandırılan bu öyküye, hemen hemen tüm yaşamla ilgili ders verici öykülere yer veren sitelerde ve bloglarda rastlayabilirsiniz. İşte o tablo ve ünlü kıssadan hisse temalı öykü;


Onsekizinci yüzyıl İngiltere’sinin ünlü ressamlarından William Holman Hunt’ın bir tablosu Londra Kraliyet Akademisinde sergileniyordu. Bir bahçeyi tasvir eden bu tablosuna, Hunt “Kâinatın Işığı” adını vermişti. Tablo geceleyin bir bahçede duran bilge görünümlü bir adamı resmediyordu. Adam serbest kalan eliyle bir kapıya vuruyor ve içeriden bir cevap bekler halde duruyordu.

Tabloyu inceleyen sanat eleştirmenlerinden biri:

“Güzel bir tablo doğrusu” demişti Hunt’a. “Ama anlamını bir türlü kavrayamadım. Adamın vurduğu kapı hiç açılmayacak mı? Kapıya tokmak takmayı unutmuşsunuz da...”

Ressam Hunt bilge bir edayla gülümsedi. Tam da bu soruyu bekler gibiydi:

“Adam alelâde bir kapıya vurmuyor” dedi. “Bahçedeki bu kapı, insanın kalbini temsil ediyor. Ancak içeriden açılabildiği için de, kalbin dışarıdan tokmağa ihtiyacı yoktur.”

Ancak(Şimdi sıkı durun), bu öyküde sözü edilen tablo o tablo değildir.Dikkat ederseniz, bu tabloda filozof görüntülü adamın elinde fener ya da ışık veren bir nesne yok. Oldukça detaycı çalışılmış figüratifde kapı, bahçe tamam da, sanat tarihçileri bu resim sözü edilen resim midir karar verememişler.İlk resmin bilinmeyen bir ressama ait olduğu ortaya çıkmış.Orijinal resmin aşağıdaki resim olduğu inancı daha güçlü.

Bu resimlerle ilgili gerçeği araştırmaya devam edeceğim.Sağlam bilgilere ulaşırsam mutlaka paylaşacağım. Yalnız bir gerçek var ki; William Holman Hunt'ın
böyle bir öykü ya da bu tablosu olmasa bile resim sanatının üstatlarından olduğu. Saygılar büyük ressam.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.