12 Ocak 2009 Pazartesi

Mutfağımdan / Aşure






Bu günlerde komşularda tatlı bir telaş var. Aşure malzemeleri alınıyor, bir gün önceden hazırlanıyor ve sabah erkenden pişirilmeye başlanıyor. Öğleden sonra da rengarek görüntülü aşureler evden eve taşınıyor. Ama nedense aynı malzemelerden olsa bile her birinin tadı, kıvamı başka. Bu geleneksel tatlıyı tam kıvamında ve tadında pişirmek gerçekten ustalık ve özen istiyor. Bir de işin püf noktaları var ki, onlar atlanırsa sonuç çok da iç açıcı olmuyor. Öğünmek gibi olmasın ama benim yaptığım aşurelerin benzerini pek de göremedim. Çünkü içine koyduğum her malzemeyi özenle hazırlıyorum. Örneğin cevizleri ve bademleri haşlayıp tek tek kabuklarını soymadan koymuyorum. Cevizleri bademleri üzerine dövüp serpivermekle aşure olmuyor.

Tatdığım aşurelerin içinde, teyzeminki ve sevgili Nesime'nin yaptığı da nefisti, ''Onların da ellerine sağlık'' diyorum.

Rahmetli anneannem, anneme ve teyzeme bu işlerin inceliklerini titizlikle öğretmiş. Kız torunları olarak kuzenim Emine ve ben de anneanneciğimizin geleneğini devam ettirmeye çalışıyoruz.Bir gün size emine'nin yaptığı nefis yemeklerden ve tatlı ve böreklerden de örnekler vereceğim. Sözü fazla uzatmadan anneannemin aşuresinin tarifini veriyorum. Afiyet olsun.

Malzemesi
5 su bardağı aşurelik buğday
1,5 su bardağı az haşlanmış ve kabukları soyulmuş ceviz içi
1,5 su bardağı yine haşlanıp kabukları soyulmuş ve ikiye ayrılmış badem
1 su bardağı haşlanmış kabuksuz tuzsuz fındık
bir su bardağı çekirdeksiz beyaz üzüm
1 su bardağı ince ince doğranmış kuru incir
yarım su bardağı ince ince doğranmış haşlanmış portakal kabuğu
yarım su bardağı haşlanmış nohut
yarım su bardağı haşlanmış fasulye(ben koymadım)
kuru kayısı(ben koymuyorum)
2 kg toz şeker
üstü için, nar, çam fıstığı(bizim burada yöresel adı güner içi), hafifçe kavrulmuş beyaz ve sarı susam, kırmızı nar
Yapılışı

Akşamdan yıkanıp ıslatılmış buğday , üzerini birbuçuk karış örtecek şekilde su eklenerek düdüklü tencerede pişirilir.

Ceviz, badem haşlanarak iç kabukları soyulur.

Fındık haşlanır

Nohut ve fasulye haşlanır

Portakal kabukları kaynayınca suyu değiştirilerek bir kaç taşım kaynatılır.

üzüm ve incecik doğranmış incir de bir taşım kaynatılır.(İstenirse kuru kayısı da )

İyice pişen buğday geniş bir tencereye alınır. Pişmiş buğdayın üç su bardağı kadarki bölümü robottan geçirilerek ezilir. Kalan kısmı da kepçe ile olabildiğince ezilerek hepsi karıştırılır. Bu işlem yapılırken elinizin altında mutlaka sıcak su bulundurun.Çünkü koyuluğunu ayarlamak çok önemli.Çok koyu olursa donunca çok katı olur. Çok da sulu olmamalı, muhallebi kıvamı ideal. Gerekiyorsa sıcak su ekleyip karıştırmalısınız.

Daha sonra hazırlanmış tüm malzeme buğdaylara katılır ve son olarak da şekeri ilave edilir. Şekerini mutlaka kendi zevkinize göre ayarlayın. Bunun için de bir tabağa, sadece buğdayından değil, her malzemeden olacak şekilde alıp soğutup bakmalısınız tadına. Sıcak haliyle yanılabilirsiniz.
Arada bir karıştırarak dibini tutturmadan bir iki taşım kaynatın ve azıcık soğuyunca servis kaplarına paylaştırın. Üzerini susam, çam fıstığı ve nar ile süsleyin. Afiyet olsun.





4 yorum:

  1. Allah kabul etsin...mutfağınızdan evinizden aşure bereketi eksik olmasın...ellerinize sağlık....

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkür ederim. Aynı güzel dilekler benden de size .

    YanıtlaSil
  3. Harika bir blog,harika konular , engin bilgilerini bizlerle paylaşman daha da harika... Ellerine sağlık abla.

    YanıtlaSil
  4. Çok teşekkür ederim Emineciğim. İzninle senin marifetli ellerinden çıkan nefis tatlı, börek ve pastalara da yer vermek istiyorum blogumda.

    YanıtlaSil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.