17 Ocak 2009 Cumartesi

Özgün Türk Mimarisi / Taş Evler







Bence taş evler, geleneksel Türk mimarisinin en muhteşem örnekleri. Sıklıkla Ege’de ve biraz da Akdeniz kıyılarında rastlanılan o güzelim taş evler, çarpık kentleşme ile giderek azalıyor. Neyse ki son zamanlarda özellikle turizm sektörü sayesinde tekrar önem kazanmaya başladılar. Gezdiğim köylerde, zevksizlik örneği olarak göze çarpan, doğa ile hiç bir uyumu olmayan yeni yapıların arasında tek tük kalmış, doğal dokuya son derece uyumlu bir kaç taş eve içim sızlayarak bakıyorum. Son olarak Gef2 projesi gönüllüsü olarak gittiğim Antalya’nın Çaltepe köyünde onları yakından görme şansım olmuştu. Taş işçiliğinin güzelliklerini incelemiş, orada yaşayanlardan, yazın serin kışın sıcak tutma özelliğini dinlemiştim. Ocaklarının, pencere sövelerinin özgünlüğüne hayran kalmıştım .Taşlarla çok güzel uyum sağlayan ahşap raflara, el işçiliği kapılara, pencerelere bayılmıştım. O gün bu gündür, ocağı ile , beyaz dantel perdeleri, sediri ile, yörük kilimleri ve bahçesinde pembe beyaz zakkumları ile küçücük bir taş evin hayalini kurarım. Turizm sayesinde ilgi gören ve restore edilen Ege kıyılarındaki örnekleri ise hep imrenmeme neden olmuştur. Gönül isterdi ki özgün mimarimizin bu güzel örnekleri daha yaygın olsun. Var olanların değeri bilinsin ve köylerimizde zevksiz şehir özentisi yapılar yerine yine taş evler tercih edilsin.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.