1 Eylül 2016 Perşembe

Fare Kulağı Çimi

Halk arasında Fare Kulağı çimi olarak bilinen Dichondra Repens'dan söz etmek istiyorum. Çünkü harika bir yer örtücü ve dikmenin tam zamanı. Eğer bahçenizde çimlendirmeyi düşündüğünüz güneşli ya da yarı gölge alan varsa, bu çimi  tavsiye ediyorum.


Kendi deneyimlerime dayanarak söyleyebilirim, diğer çimlere göre avantajları var. Şöyle ki, sık sık  biçmek zorunda kalmıyorsunuz. Yılda iki kez biçmeniz tavsiye edilse de hiç biçmeseniz bile sorun olmuyor. Canlı yeşil rengi, narin görünümü ile ilk  çıkması ve büyümesi  yavaş olsa da, daha sonra  çabuk yayılan bir bitki.  Ancak fazla basılmaması gerekiyor. Bir de diğer çim tohumlarına göre biraz pahalı ama sonucu görünce değdiğini anlıyorsunuz. Bunlar da fare kulağının dezavantajları. Yine de diğer çim çeşitlerine göre bakımı daha kolay.

Benim ilk çim denemem altılı karışımdı. Tüm talimatlara uyarak güzel bir çim dokusu elde ettik ancak bir süre sonra sorunlar  yaşadık. Çimlerimiz yer yer sararmalarla o güzelim fosfor yeşili rengini kaybetti. Sonunda biçmede gecikince ve bahçıvanın gereğinden fazla kimyasal gübre vermesi yüzünden  çimlerimiz kurudu.

Uzun uzun araştırıp sonunda Libya Çimi  ile Fare Kulağı arasında kararsız kaldık. Sonuçta  Fare Kulağı'nın zarif görüntüsü bana daha çekici geldi. Geçtiğimiz ilkbaharın sonunda bizzat kendim ektiğim tohumlarım sorunsuz çimlendi ve büyüyüp enfes bir görüntü oluşturdu. Dikim ve bakım ile ilgili deneyimlerimi  aşağıda paylaşacağım ama önce bahçemin çimli alanlarına bir göz atın isterseniz..




Şimdi  bahçenize fare kulağı tohumu ekmek istiyorsanız bu bölümü okumalısınız. Çünkü bire bir yaparak yaşayarak edindiğim deneyimleri aktaracağım. Öncelikle kaliteli  bir tohum  edinmelisiniz. Metre kareye 10-15 gr tohum atılıyor. Bunun için  tohum ekeceğiniz alanı ölçün ve hesabınızı yapın. Tohumun kg  fiyatı aşağı yukarı 100 lira  civarında. Ben bir sanal marketten, farklı firmaların ürünlerini karşılaştırarak aldım. Teneke kutuda satılan bir markayı tercih ettim. Ayrıca yeterli miktarda ''ilk  çim  teşkil gübresi ve  çim bakım gübresi'' olmak üzere iki tür gübre  aldım. Bunlar karton kutularda, minik granüller halindeki kuru gübreler.

Çim  tohumları yılda iki kez dikilebiliyor. İlkbahar ortalarında ve sonbahar başında. Dikkat edilecek konu şu: Çimlenme için 15 derecenin  üzerinde bir sıcaklık gerekiyor. Bu nedenle  daha soğuk zamanlarda  dikim yapılmamalı.

Toprağın hazırlanmasına gelince; tabii ki bellenip tırmıklanacak. Yabani otlar titizlikle temizlenmeli. Toprağınız sert ise biraz kum ve torf karıştırmalısınız. Yalnız deniz kumu kesinlikle olmaz. Dere kumu gerekiyor. Toprağınız yumuşaksa zaten gerek yok. İlk teşkil gübrenizi de tavsiye edilen miktarda  toprağa serpip tırmıkla karıştırıyorsunuz.  Daha sonra toprağınızı azıcık nemlendirmelisiniz.  Tohumlarınızı nemli toprağa kutuda yazan talimata göre ekin ve üzerini incecik, elenmiş bir toprak tabakası ile örtün. Fare kulağı  tohumu biraz geç çimleniyor. Tohumlar çıkmadı diye panik yapmayın. Toprak nemini kaybettikçe sulayın. Yağmurlama sistemi en iyi sulama şekli.  Çimleriniz çıkıp biraz büyüyünce miktarını abartmadan bakım gübresi verin. Bunun  ayarlanması için  kutudaki önerilen miktarı dikkatle uygulayın.

Çimler geliştikçe yayılma hızı da artıyor. Kenarlara sürekli kol atarak yayılmaya devam ediyorlar. İlerlemesini istemediğim bölümler için  taş bordürler kullandım.  Örneğin çimlerin ortasında kalan portakal ağacımın etrafını taşlarla çevirdim.

Tüm bunları okurken zahmetli ve zor gibi gelebilir ama unutmayın, çimsiz bir bahçe,  en güzel çiçeklerle dolu olsa bile  eksik ve  görsellikten uzak görünüyor. Biraz emekle bahçeniz bu enfes yeşilliğe bürünüyor.  Bahçesi olmayanlar üzülmesin,  Fare Kulağı uygun saksılara dikilince, kenarlardan aşağı sarkarak balkon ve teraslarda çok hoş görüntüler oluşturuyor. Yetiştirmek isteyenlere şimdiden kolay gelsin.

39 yorum:

  1. Fare avcısına o bitkilerin sadece adında fare geçtiğini söylemeli. Çimlere mi avcıya mı bakayım bilemedim. Çok güzeller :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de o kız bir fare avcısı. Çok içim acısa da ara sıra minik bir fareyi avlayıp verandaya koyuyor. Meğer bana hediyeymiş. Üstelik ben kızdıkça hediyesini beğenmediğimi düşünüp daha büyüğünü getiriyor.

      Sil
  2. Güzel bir çim çeşidiymiş. Benim için en büyük dezavantaj üzerine basılmaması gerektiği konusu. Kolay gelsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz bu sorunu yürüme taşları ile çözdük. Basmamız gereken yerlere taş yol yaptık.

      Sil
  3. Beğendim bu çimi.

    Bir fare kulağı daha var. Çiçek. Boz gri, tüylü zeytin yaprağımsı yapraklı. Beyaz çiçekler açıyor. Meyilli yerlere dikiliyor çoklukla. Yayılıcı. Onu da çok severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çiçek olan fare kulağını tanımıyorum. Merak ettim.

      Sil
  4. Çok güzel görünüyor gerçekten. Yeşilliğin her türüne bayılıyorum ben. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. Ay bayıldım, içim açıldı, hele pisicik ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Emine Hanım. Kedi kızım Colette'i sizin için sevdim:)

      Sil
  6. Benim de aklımda ancak sorun şu ki bizim 11 kedimiz var ve bahçeyi durmadan kirletiyorlar 😢

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nilgün Hanımcığım, epeyce kalabalıklaşmışsınız. Bizde de nüfus az sayılmaz. Çimlere fazla zarar vermiyorlar. Onların ağırlığı ezmeye yeterli değil. Kirletmek için de kum ya da toprak olan alanları seçiyorlar. İsterseniz bir pilot bölge seçip deneyin.

      Sil
  7. Ben de bu çimi kullanıyorum çok memnunum en güzel yanı da biçme derdi yok, üzerinde rahatca dolaşılıyor olması. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En güzel yanı biçilmemesi. Önceki uygulamamda bahçıvanı çim biçmeye çağırınca çok isteksiz geliyordu.

      Sil
  8. emeğinize sağlık biz de yazlık bahçemizde kullandık,tohum olarak değil duvar kenarlarına çıkmaya çalışan yeni filizleri bıçakla keserek aralıklı olarak çiçek gibi ektik,çoğaldılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin de emeğinize sağlık. İyi bir yöntem. Ben de deneyeceğim.

      Sil
  9. Colette acaba neler düşünüyor:))
    Görüntüsüne bayıldım çimi ilk kez görüyorum ve saksıdan sarma görüntüsünü hayal ettim ne hoş olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onları apartman dairesinden kurtarabilmek için önce Lara'daki siteye, sonra da buralara geldik. Sanırım memnunlar:)
      Saksıda resimlerini gördüm. Denemeye değer.

      Sil
  10. Emeğinize sağlık .... Harika görünüyor gerçekten de ....
    Ama basılamaması birazcık dez avantaj gibi ....
    çiçek gibiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Mutlaka yürüme yolları yapılmalı. Zaten basmaya kıyamıyorsunuz.

      Sil
  11. O çimlerde uzanıp kitap okumak istedim, harika görünüyor. Emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  12. Kar yağan bölgelerde yetiştirebilir miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zor! Sahil kesiminin bitkisi. 15 derecenin altında çimlenmez. Donlara yarı dayanıklı.

      Sil
  13. Merhaba bahçeniz çok güzel olmuş ellerinize sağlık. Bende biraz araştırmalarım sonucu fare kulağını ekmeye karar verdim. Özellikle biçim istememesi en büyük artı benim için. Eğer sakıncası yoksa tohumları aldığınız yeri belirtebilirmisiniz. Çünkü internet çok fazla satıcı ve bana çokta güvenilir gelmiyorlar. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tohumları Gittigidiyor'dan almıştım. Hangi mağaza olduğunu anımsamıyorum. Arama motoruna Fare Kulağı Çimi yazın, seçenekler çıkıyor. Şimdiden kolay gelsin. Ayrıca sizi Facebook'taki Bahçe meraklıları grubumuza davet ediyorum.

      Sil
  14. bizimde kacyıldır cımlendiremediğimız bir bahcemiz var.Peki yurume alanlarına belirli yürüyüs taşları koymak senede birde olsa biçilmeyi engellemiyormu

    YanıtlaSil
  15. Selamlar deneyimlerinizi paylaştığınız için teşekkürler. Biz de yaklaşık 2 sene önce fare kulağı ektik bahçeye, izmirdeyiz hava çoğu zaman sıcak, ilk sene 2 günde bir hafif nemlendirerek suladık 7-8 ay sonra bazı yerler malesef öbek öbek yok oldu, kulak kısımları sararıp kurudu, sonra dedik az su verdik herhalde, daha bol sulamaya başladık baya gölet yapa yapa suladık, bu sefer toparladı biraz kendine geldi fare kulakları, 2. sene boşluklara tekrar tohum attık, biçimini yaptık ve aynı sulama mantığını devam ettirdik ama bu sene de bazı yerlerde yaprakları büzüşmeye başladı, o alanlar da yine azalmalar oluyor, yine suyu mu azaltsak, gübre mi atsak napsak bilemiyoruz, sizin başınıza geldi mi acaba bu tarz olaylar, siz nasıl bakımını sürdürüyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşırı sulama da az sulama kadar zarar veriyor. Toprak nemini tamamen kaybedince yağmurlama yöntemi ile sulayın ve ayda en az bir kez sıvı yarasa gübresi verin. Diğer gübreler yakıyor.

      Sil
    2. Çok kritik bir bilgi verdiniz çok teşekkür ederim, bunun üzerine hemen üreticiyi arayıp detaylı kullanım üzerine bilgi istedim, 70m2 bahçe için 5 kg toz halde alıp atabilirsiniz, senede 1 kez yeter dedi ama sıvıyı ne miktarda ve nasıl uyguluyorsunuz daha deneyimli olduğunuzdan size sormak istedim.

      Sil
    3. Sıvı gübrenin ambalajında ayrıntılı kullanım talimatı var. Ben miktarı büyük bir enjektörle mililitre olarak çekip belirtilen miktardaki suya karıştırıp bir püskürtme aparatı ile veriyorum. Yarasa gübresi iyi kaliteli olmalı. Yapraktan da besleme yapıyor. Örneğin güllere yapraktan verdim.

      Sil
    4. merhabalar, bizler de özendik, bahçemizin bir bölümüne fare kulağı ektik.ithal tohum ektik(diğer seçeneklere göre pahalı olan tohum). fare kulağı iyice sıkılaşana kadar otla mücadele kısmı yorucu, sonuç ise çok güzel.tablo gibi. acaba sıvı yarasa gübresini püskürtme tekniğiyle uyguladıktan sonra öylece bırakıyor musunuz? yoksa bir süre sonra yine yağmurlama sulayarak yaprakları yıkıyor musunuz? bir de selektif ot ilacı kullanıyor musunuz? biz (sanırım acemilikten) zemini hazırlarken doğru toprakları kullanmadığımızdan, müthiş çeşitli otlar çıkıyor da. fare kulağının sarıp sıkılaştığı yerlerden tek tük ot çıksa da, tohumlamış olduğumuz henüz çıkmamış açıklıklardaki, ya da fare kulağının yayılmasını umut ettiğimiz açıklıklardaki otlarla mücadele zor oluyor. bir de fare kulağı sarmış yerleri ezmeden otları temizlemeye çalışmak epey yorucu. selektif bir ot ilacı kullanıyorsanız paylaşır mısınız?

      Sil
    5. Selam, öncelikle kolay gelsin diyorum. İlk kurulumda biraz emekli olsa da fare kulağı çimi çok zahmetli bir uygulama sayılmaz. Çünkü tutunca ve iyi besleyince
      hızla yayılan bir yer örtücü. Bitki kol atarak kendi yayılımını sağlıyor. Belirttiğiniz gibi otlardan kurtulmak biraz uğraştıracaktır. Kesinlikle ot öldürücü ilaç kullanmayın. Hatta bahçenize o ilaçları hiç sokmayın. Toprağın dengesini bozan, ot dışındaki bitkilerinizi de olumsuz etkileyen zararlı bir kimyasal. Steril topraklarda bile ot tohumu vardır.Sabırlı olup elle temizleyeceksiniz. Bizim bahçede de üç yıldır fare kulağı ekili yerlerdeki otları temizlemeye devam ediyorum. Tohum ektiğiniz yerlerde çıkmamış olan yerlere sonbaharda ya da kış sonunda yeniden ekim yapabilirsiniz. Ya da benim yaptığım gibi istemediğiniz yerlerde çıkan çimleri toprağı ile birlikte söküp o bölümlere yama yapar gibi ekin. Gayet güzel gelişiyorlar. Sıvı gübreyi verince hemen sulama yapmayın. Diyelm ki yağmur yağdı, yine de boşa gitmez, toprağa karışarak çimi besler. Yarasa gübresinde bitkiyi yakma riski hiç yok. Bu nedenle fazladan verseniz bile zararı yok ama pahalı bir gübre olduğu için dozunda kullanmakta yarar var. Son zamanlarda bloğa zaman ayıramadığım için geç yanıtladım, kusura bakmayın. Umarım tavsiyelerim yararlı olur. Ayrıca Facebook'ta ''Bahçe Meraklıları'' adı ile kurduğum bir grubumuz var. Orada mevsime uygun güncel bilgiler oluyor. İlginizi çekerse bekleriz. https://www.facebook.com/groups/420676398306452/

      Sil
    6. değerli paylaşımlarınız için teşekkür ederim.fare kulağı gruplarını köklü halde açıklıklara yama yapma fikri süper bir fikir! fare kulağının yayılım hızı muazzam gerçekten.. kısa sürede tablo gibi oldular çok güzeller.kaybetmemek için elimden geleni yapmak istiyorum.sırt tipi bir pulverizatör pompa bile aldım,düzenli sıvı yarasa gübresi vereceğim. biçmeyi hiç düşünmüyorum da, sizce hiç biçilmediğinde gelişimi yavaşlar mı? ne dersiniz canlılığını koruyabilir mi?
      Okuyanlara belki bir katkısı olur: Bahçe zemin toprağını hazırlarken, kot farklılıkları ve tohum üzerine örtmek için çuval topraklar almıştım.denemek için çuvalların bir kısmını orman toprak, bir kısmını torf toprak almıştım. Zemini ve tohum üzeri ince toprak örtüsü orman toprak olan yerlerde fare kulağı coştu,sık ve gür çıktı. zemini ve tohum üzeri örtü toprağı torf toprak olan yerlerde ise geç çıktı ve ektiğimin çoğu çıkamadı.ekimin üzerinden 3 ay geçti,hala çıkanlar var gerçi.sizce çıkmayan tohumlar ileride çıkabilir mi? sizde de gecikmeli çıkmalar oldu mu? ben sık uygulamıştım m2 ye 40 gr civarı ama torf topraklı yerler, diğer orman topraklı yerlere göre pek çıkamadılar. belki ileride çıkarlar.olmazsa artık söylediğiniz gibi ilkbahar başına kadar bekleyip açıklıklara yeniden tohumlar serpeceğim.komşu evler gelip gidip bu ne yoncası diye soruyorlar:) bloğunuz sayesinde heveslenip ekmiştim, paylaşımınız için çok teşekkürler.

      Sil
  16. Sürekli kullanmak zorunda olduğum 150 m2 alanı nasıl fare kulağı ile cimlendireilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımda uzun uzun anlattım. Okuyun isterseniz.

      Sil
  17. Bahçemde fare kulağı var, zaman zaman bazı bölgelerde tamamen kurumalar oluyor,sebebini bilen varsa önerilerinizi beklerim.

    YanıtlaSil
  18. Gübreleme yapmamanizdan kaynaklanabilir.baska yerden fazla uzayan kollari kesip topragiyla buralara yama yapın ve mutlaka yağmurlama tekniğiyle sulayin

    YanıtlaSil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.