7 Aralık 2019 Cumartesi

Enfes Bir Tatlı Griwech (çıtırtı)

Fransızların, vaktiyle sömürgeleri olan Kuzey Afrika ülkelerinden aşırdıkları  Griwech (çıtırtı),  diğer çok rastlanan adı ile Arap tatlısını denedim.  Sonuç sizlerle paylaşmaya değecek kadar muhteşem oldu. Göründüğü gibi çıtır, lezzetli ve  şık bir tatlı ama kesinlikle yapımı göründüğü kadar zor değil. Bir de  yağda kızartılarak pişirildiği için ''fazla yağ çeker mi?'' diye tereddüt etmiştim. Merak etmeyin, yağ çekmiyor. İlk denememde başardığım tarifler benim özel tarif defterime girer.  Tabii ki sevgili okurlarımla paylaşmam da gerekir:)



Uygulamada olmazsa olmazım, hiç bir tarifi iyice araştırmadan, sonra da kendimce ufak tefek değişiklikler yapmadan pişirmiyor olmam. Bunu  özellikle yapmıyorum. Çünkü aynı adı taşıyan bir çok farklı reçete çıkıyor karşımıza. Yılların verdiği deneyimlerime göre en iyiyi bulmak için en mantıklı  gelenleri birleştiriyor ya da bir şeyler ekleyip çıkartıyorum. Zaten  sonuçtan kesin eminsem,  çok güvenilir denenmiş bir tarif  ise,  örneğin annemin, teyzemin ya da bir arkadaşımın tarifi ise tabii ki aynen yapmaya çalışıyorum. İşte bu tarif de ufak tefek uyarlamalarımla daha dün  yapıldı; sıcağı sıcağına paylaşıyorum. Fotoğraf  sayısı fazla oldu ama şekil vermede sorun yaşanmaması için adım adım görüntüledim.


Malzemeler:
3 su bardağı un.
Yarım su bardağı buğday nişastası
1 yumurta
3 çorba kaşığı sıvı yağ
Bir çay kaşığı (silme)  kabartma tozu
Vanilya (ben bir kaç damla vanilya özütü kullandım)
1 çorba kaşığı toz şeker
1 su bardağı kadar su. (Kontrollü kullanın, yoğurma sırasında hamuru toparlayacak kadar su yeterli)
2 tatlı kaşığı instant maya

Şerbeti İçin: 2 su bardağı  toz şeker, 2 su bardağı su ve bir kaç damla limon suyu.
Not: Şerbet yerine üzerine bal gezdirilmiş sunumlar da var. İki tanesini o şekilde hazırladım. O da  güzeldi.

Yapılışı:
Önce şerbetinizi hazırlayın. Bir kaç taşım kaynatıp, limon suyu ekleyin ve ocaktan alın, soğusun.

Hamuru için, tüm malzemeyi iyice yoğurarak elimize yapışmayacak  sıkı bir hamur elde etmeliyiz. Üzerini streç filmle kaplayıp sıcak bir yerde 1 saat dinlendiriyoruz. Tekrar iyice yoğurup merdane ile mantı hamuru kalınlığında açıyoruz. 10 cm x 8 cm boyutlarında dikdörtgenler kesiyoruz.  Bundan sonrası için aşağıdaki  fotoğrafları izlemeniz yeterli. Orta kızgınlıktaki, yani yanacak kadar sıcak olmayan sıvı yağda  kızartıyoruz. Kızartma işlemi çok çabuk olduğu için dikkatli olmalı. Bir iki kez çevirmeyi ihmal etmeyin. Kızaran hamurları kağıt havlu üzerine dizerek fazla yağını almakta fayda var. Yağ çekmediğini görmek şaşırtıcı!  Fazla soğutmadan şerbete atıp çekmesine yetecek süre tanıyın. Susamla  süsleyip sunum yapanlar olmuş ama ben sade halini çok beğendim. Afiyetler olsun!












































2 yorum:

  1. Yapımı zahmetli bir tatlı ama eminim ki tadının güzelliği verilen emeğe değiyordur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emin olun göründüğü kadar zor değil. Evet, lezzetine diyecek yok.

      Sil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.