15 Haziran 2013 Cumartesi

Konfüçyüs'ten bir Öykü


Konfüçyüs, hükümdar'ın isteği üzerine bir süre için şehrinyönetiminde olmayı kabul etti. Yedi gün izledi. Yedinci gün yüksek memur Şao-Çeng'i idam ettirdi, cesedin üç gün açıkta kalmasını emretti. Öğrencileri çok şaşırdılar, yanına gittiler, sordular: "Şao-Çeng bu şehirde hatırlı ve kuvvetli bir
adamdı. Şimdi şehrin yönetimini aldıktan sonra ilk işiniz onu astırmak oldu. Bu yaptığınız doğr mudur? Bildiğimiz kadarıyla bu adam haydutluk, hırsızlık yapmamıştı..." Konfüçyüs "yaptığımın nedenlerini size anlatayım" dedi ve anlattı:

"Dünyada beş ağır suç vardır. Haydutluk ve hırsızlık bunların arasında değildir, daha sonra gelirler. Bu beş suç şunlardır: Birincisi uyumsuz ve asi bir tabiatla birlikte gözü peklik;
İkincisi aşağı bir hayat tarzıyla birlikte inatçılık;
Üçüncüsü çenesinin kuvvetli olmasıyla birlikte yalancılık; Dördüncüsü herkesin ayıbını, kusurunu aklında tutmakla birlikte
herkesle dost geçinmek;
Beşincisi hak ve adalet duygusu olmamakla birlikte yaptığı
haksızlıkları süslü ve parlak gerekçeler arkasına gizlemek.

Şao-Çeng'de bunların beşi de vardı.
Nereye gitse taraftar topluyor, hizipler yaratabiliyordu; aldatıcı
fikirlerini parlak konuşmaların arkasına gizleyebiliyordu; zulmüyle adaleti tersine çevirebiliyordu. Aşağılıklar birleştiği zaman ortaya çok güçlü bir kötülük çıkar.

Ben de şehir halkı için tasalanmak
yerine bu adamı idam ettirmeyi
tercih ettim.        

5 yorum:

  1. merhaba,blogun takipcinim bu arada yazin cok hosuma gitti keske basimizda böyle biri olsa:)
    sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar,
    Yazıyı çok beğendim ellerinize ve emeğinize sağlık. Bloğunuzu çok beğendim ve takibe aldım. Bana da bekliyorum. Güzel paylaşımlarda buluşmak dileğiyle. Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  3. Vay vay! Zamanlar değişse de insanlar değişmiyor demek ki.

    YanıtlaSil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.